kolmapäev, 10. oktoober 2012

Mina & füüsika


Kooli füüsikaklass on teistest klassiruumidest erinev. Kahest ruumist esimene on pikkade auditooriumlike pingiridadega, tahapoole trepina tõusev. Tagumine ruum oli toona kitsas ja katsete kolast pungil punkrike. Õpetajagi oli eriline, meie esimene meesõpetaja, pikka kasvu, kõhn, hallipäine ja selge häälega. Tooni lisasid lips ja viigipüksid, talvel kampsun. Ma kasvasin hetkega suuremaks kuuldes, et hakkame konspekteerima nagu ülikoolis. Võtsime kasutusele paksu ruudulise kaustiku. (Ei osanud õpetaja Lang möödunud sajandi kaheksakümnendate aastate lõpus arvata, et tulevikus laeb üliõpilane kooli serverist oma arvutisse õppejõu koostatud materjalid.) Ometi omandasin just põhikooli füüsikatundides märkamatult oskuse märkida üles vaid olulise, oma sõnadega ja iseendale arusaadavalt. Füüsikaõpiku ja töövihikud soovitas õpetaja humoorikalt kodus kui ebavajaliku "panni alla pista". Ka ülesanded dikteeriti ja me lahendasime neid ühiselt. Vaatasime ka keerukamaid lahendusi, kus valemis vajalik tegur tuli leida, kasutades varem õpitut.
Mõni tund oli ka teistsugune. Õpetaja ilmus klassi ette vaid hetkeks, tervitades ning seejärel tagumisse ruumi kadudes. Ma ei mäleta teda joobnuna, kuid räägiti, et ta on "vintis". Kõikide tundide materjal oli tal lintidele loetud ning sellistel päevadel käivitati lint, mille sisu ei jäänud alla õpetaja füüsilisele kohalolekule.

Füüsika muutus minu jaoks lihtsaks, suured füüsikud omasteks. Põhikooli lõpueksami valikeksamis ei tekkinud mul kahtlust Sooritasin mitte küll hiilgavalt, kuid normaalselt.

Vaatasin paarikümne aasta järel taas konspekte ja kontrolltöid. Märkasin, et paber koltub... "Difusioon gaasides, vedelikes ja tahketes ainetes" oli mu esimese füüsika kontrolltöö teemaks. Teemast kirjutasin kokku neli lehekülge, tuues lihtsaid ja elulisi näiteid. Hindeks on mulle määratud kaks viite "eriti põhjaliku töö eest".

Gümnaasiumi viimases klassis vahetus õpetaja. Klassi- ja kodutööde aluseks muutus õpik ning minu füüsikahindeks sai enamasti viie peegelpilt. Ei aidanud pingutamine ega pingutamata jätmine.

***
2011. aasta jaanuaris kohtusime vilistlaste päeval lennu kokkutulekul põgusalt endiste õpetajatega. Eile lugesin ajalehest mälestuskuulutust ning kooli kodulehekülg kinnitas õpetaja Hillar Langi lahkumist kaheksakümnendal eluaastal.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar